maandag 30 maart 2015

crochet * doily

Doily...

 
Van verschillende kanten kreeg ik de vraag naar het patroon van de doily.
Omdat ik maar wat deed heb ik het patroon achteraf uitgeschreven
dus mocht er een foutje oid inzitten dan hoor ik het graag!
 

 Nodig:
 
Haaknaald: 3,5
Garen:
lichtroze: (ben ik de wikkel van kwijt...is van phildar cotton 3)
roze: petunia van phildar cotton 3
donkerroze: oeillet van phildar cotton 3
blauw: faience van phildar cotton 3
oranje: melon van phildar cotton 3
groen: kleur 7402 van scheepjeswol larra
Het tafeltje is bij de action te koop


 

Omdat het motief steeds terugkomt per toer zet ik ... neer 
om vanaf dan te herhalen totdat de toer klaar is.   
Met een 'gat' bedoel ik steeds de openingen die ontstaan
doordat in de toer ervoor lossen zijn gehaakt.


Patroon:
 
toer 1 roze: haak 12 vasten in een cirkel.
toer 2 roze: haak 2 stokjes in 1 vaste van de vorige toer,
1 vaste van de vorige toer overslaan, 1 losse haken ...
toer 3 groen: haak 3 stokjes in een 'gat' en 1 stokje tussen de twee stokjes van de vorige toer ...
toer 4 donkerroze: haak 5 vasten en 2 lossen
(1 vaste in 'gat', 3 vasten bij stokjes, 1 vaste in 'gat' ...)
toer 5 lichtroze: haak 2 vasten in 'gat', 3 lossen, 2 vasten in het midden van de 5 vasten van de vorige toer ...
toer 6 blauw: haak in elk 'gat': 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 dubbel stokje, 1 stokje, half stokje, 1 vaste ...
toer 7 oranje: haak 1 vaste in het dubbele stokje van de vorige toer, haak 7 lossen ...
toer 8 oranje: haak in elk 'gat' 8 halve stokjes
toer 9 lichtroze: haak 2 stokjes, 1 stokje van de vorige toer overslaan, haak 1 losse ...
toer 10 roze: haak in een 'gat' 1 stokje, haak 1 losse,
haak in het volgende 'gat' een stokje, haak 4 lossen ...
toer 11 groen: haak in het kleine 'gat' 1 vaste
haak in het grote 'gat' 2 stokjes, 1 dubbel stokje, 2 stokjes ...
toer 12 lichtroze: haak 1 vaste in het dubbele stokje van de vorige toer, haak 7 lossen ...
toer 13 oranje: haak 8 halve stokjes in elk 'gat'
toer 14 donkerroze: haak in het 'gat' 1 vaste, 4 lossen, haak 1 vaste in het midden van de 8 stokjes ...
toer 15 donkerroze: haak in het 'gat' 1 vaste, 5 lossen ...
toer 16 lichtroze: haak in het 'gat' 1 vaste, 5 lossen ...
toer 17 blauw: haak in elk 'gat': 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes ...
toer 18 groen: haak in het 'gat' 1 vaste, 5 lossen ...
toer 19 roze: haak in elk 'gat' 1 vaste, 1 stokje, 2 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 vaste ...
toer 20 oranje: haak (tussen de 2 dubbele stokjes van de vorige toer) 1 vaste, 5 lossen ...
toer 21 oranje: haak in elk 'gat' 6 halve stokjes ...
toer 22 lichroze: haak in de achterste lus van de steek van de vorige toer
1 stokje, 1 steek van de vorige toer overslaan, 1 losse ...
toer 23 lichtroze: haak 1 stokje, 1 steek van de vorige toer overslaan ...
(je bent nu aan het minderen voor de onderkant van het blad)
toer 24 lichtroze: 1 stokje, 1 steek van de vorige toer overslaan ...
 
De doily haakte ik voor Silke haar kamertje (klik).
 
 
Haakse!
-XXX-

12 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige doily en zo'n mooie kleuren!!!
    Dank je wel voor het patroon!!
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb helaas geen krukje dat ik blij kan maken met een jasje maar genoeg ronde kussens. Ik ga meteen morgen beginnen. Dank je voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you so much for sharing, I will save this one and make later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om vrolijk van te worden. Ik heb hem tot toer 12 (dacht ik) gehaakt (mijn krukje was niet groter). Ik ben geen fouten tegengekomen. Mijn versie kun je op jufleej.blogspot.nl zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik deze doily zag was ik op slag verliefd en vandaag ben ik aan de mijne begonnen. (Ja, ook in dezelfde kleuren, want ik vind het zo'n mooie combinatie. <3 ) Heel erg bedankt voor het uitschrijven van het patroon!
    Ik vroeg me alleen af; bij toer acht staat dat je 8 stokjes moet haken, maar op de foto lijken het halve stokjes te zijn? En bij toer 13 is het volgens mij hetzelfde. Ik denk niet dat het veel uitmaakt hoor, maar wilde het toch even navragen of het stokjes of halve stokjes zijn. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het doorgeven want het zijn inderdaad halve stokjes! Haha gelijk een leer voor mij om meteen tijdens het haken mee te schrijven! Ik heb het aangepast. Leuk dat je de doily ook aan het maken bent! Haakse!

      Verwijderen
    2. Dat laatste lukt uitstekend hoor, want hij is zó leuk om te maken! :D
      Ik heb geen blog, maar heb even een foto op Instagram gezet met mijn vorderingen tot nu toe (en jou daarbij getagd). Nogmaals bedankt voor dit patroon!

      Verwijderen
  6. Wat een mooie zeg ! Kun je dit patroon ook gebruiken om een dromenvanger te maken? Dus vast te maken op een ijzere ring?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi i love your doily but i'm not sure what stitch is a stick is it a Dc (double crochet) and what stitch is a resolve ? and what is unloading and fast 'fasting hope you can help i really would like to crochet it.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n schattig patroon..🤩..het enige wat ik mis, is hoe jij afhaakt tussen de kleuren en dan weer opnieuw aanhaakt, maar dat komt vast omdat ik nog een te onervaren haakster ben..🤭😊...ik blijf stug door proberen.

    BeantwoordenVerwijderen