zondag 20 december 2015

crochet * kerstbal

Kidsproof...

De action verkoopt plastic ballen om een foto in te stoppen.
Het leek me al een tijd leuk om om een kerstbal heen te haken maar ik denk dat ik ze al hakend zo kapot knijp.
Deze zijn dus ideaal. En ook zo fijn met kleine kinderen!

Nodig:
- haaknaald nr 3
- garen geschikt voor haaknaald nr 3
- leuke lintjes om de bal aan op te hangen
- eventueel nog iets leuks om in de bal te stoppen (kralen oid)
Toer 1: Haak 3 lossen (het eerste stokje) , een stokje, 2 lossen. Haak 5 x 2 stokjes samen en 2 lossen.
Sluit met een halve vaste in de eerste lossenboog.

Toer 2:  Haak 1 vaste in het boogje en 5 lossen. Herhaal dit nog 5x.

Toer 3: Haak 1 halve vaste om het 1e boogje heen. Haak 1 vaste om ditzelfde boogje. Haak 7 lossen.
Haak in elk boogje 1 vaste en vervolgens 7 lossen. Sluit met een halve vaste in de 1e vaste.
Toer 4: Haak 3 lossen (1e stokje) en 5 lossen.
*Haak 1 vaste in het midden van het boogje en 5 lossen.
Haak 1 stokje in de vaste en 5 lossen.*
Herhaal * tot eind van de toer.  
Sluit met een halve vaste in 3e losse.

Toer 5: Haak 3 lossen (1e stokje) en 2 lossen.
*Haak 1 half stokje in boog. Haak 2 lossen, Haak 1 stokje in vaste. Haak 2 lossen.*
Herhaal * tot eind van de toer.
Sluit met een halve vaste in 1e lossenboog.
Hecht de draad af.
Maak er nog 1 maar hecht hier de draad niet van af!
Leg beide delen met de binnenkanten tegen elkaar aan.
Haak nu een vaste in een lossenboog. Haak 4 lossen en haak vervolgens een vaste in een lossenboog van de andere cirkel. Haak zo heen en weer van de ene cirkel naar de andere.
Stop de plastic bal tussen de twee cirkels op het moment dat je zo een paar keer heen en weer bent gegaan.
Haak nu verder tot je helemaal rond bent.




Je kunt ze ophangen, in een mandje leggen, aan een lichtjesslinger hangen of aan een lang lint...
-XXX-
(ps: de okergele bal heeft een iets ander patroon, dat was mijn eerste probeersel)


1 opmerking:

  1. Bedankt voor het leuke patroon! Ik ga het zeker onthouden en misschien als ik de komende week onverhoopt nog bij de Action kom zal ik eens kijken voor de ballen. Ik heb zelf ook een beetje last van die vrees dat ik ze kapot maak.

    BeantwoordenVerwijderen