vrijdag 18 oktober 2019

crochet * bohemian plaid HHL

Winter plaid...

Bohemian plaid uit HHL editie 1 met net een andere twist...

Hebben jullie de bohemian plaid al gezien in het magazine Happy handmade living magazine (klik)? Hij ziet er zo mooi uit en door de gebruikte steken krijg je een prachtig patroon. Ik wilde er graag mee aan de slag maar dan met dikker garen en pompoms in plaats van franjes. Het Ingenious garen van Katia is mooi, dik garen en geschikt voor een behaaglijk winterplaid. De uitstraling van het garen is stoer en zacht tegelijk en de roestbruine kleur is op dit moment een van mijn favorieten. Haken met haaknaald 20 gaat lekker snel en de pompoms waren ook zo klaar. In mum van tijd heb je een prachtig plaid gemaakt, leuk voor in de woonkamer of op bed.

Nodig:
-15x Katia Ingenious big, color 76
-pompom maker 4 cm
-haaknaald nr 20
-schaar
-borduurnaald voor dik garen

Afmetingen: 150 x 110 (excl pompoms)

Werkwijze:
Zet 42 lossen op. Haak verder volgens het patroon van de Bohemian plaid uit Happy handmade living magazine editie 1. Maak ipv franjes pompoms. Zet de pompoms om de 10 cm (ongeveer) rondom de rand vast.
Om zo min mogelijk draaduiteinden te hoeven wegwerken is het handig om steeds aan de zijkant van de plaid te stoppen zodra je merkt dat er niet nog een toer met de bol gehaakt kan worden. Knip het draad op 20 cm af en gebruik het overgebleven draad voor de pompom. Zorg ervoor dat het uiteinde van de begindraad ook 20 cm lang is. Door de begin- en einddraad 20 cm lang te houden en ze stevig aan elkaar vast te knopen kan daarna de pompom er aan vast geknoopt worden als volgt: 

Maak de pompom door het draad om de pompomhouder te wikkelen. Knip de zijkanten open en leg vervolgens de begindraad rondom de ene helft en de einddraad rondom de andere helft van de pompomhouder. Knoop stevig vast. Knip de draaduiteinden net zo lang als de andere draden van de pompom.
De foto's zijn gemaakt in het prachtige huis van Bianca (klik) van Creakip

3 opmerkingen:

  1. Mooie plaid. Leuk om te zien hoe de plaid van ander garen eruit ziet en de pompons geven de plaid helemaal een andere look.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige plaid.
    En wat een geweldig mooi en sfeervol huis!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)